Aktuellt datum och tid: 9 september 2010, 05:43

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Försvunnen epost?
InläggPostat: 2 december 2009, 20:17 

Ibland känns det som epost försvinner. Jag har två teorier:
Dels använder jag Telias smtp server som finns med på en del IP blacklists. Kanske blir mina mail bortfiltrerade därför? Går det i så fall att använda oderlands smtp server om man är kund där men kopplar upp sig via telia? Hur gör man den konfigureringen i så fall? Jag menar, jag trodde att man alltid måste använda Telias smtp server om man kopplar upp sig via Telia eftersom annars skulle alla kunna ansluta sig och spamma.

Vad händer om någon hypotetiskt skulle ha kommit åt mitt lösenord, loggat in via webmailen och sedan aldrig stänger av webläsaren eller loggar ut? Kan de då fortsätta läsa av min mail även om jag byter till ett nytt lösenord? Vad kan man i så fall göra åt det?

Inläggsrubrik: Re: Försvunnen epost?
InläggPostat: 4 december 2009, 09:44 

Hej abc123.

Hmm. Mail man skickar brukar inte bara försvinna. Man brukar få ett mail med felmeddelande tillbaka om det spärras pga svartlistning.

Vi har öppnat port 26 för just det ändamålet att Internetleverantörer spärrar port 25 för smtp.
Om du ställer in utgående server till samma som inkommande med port 26 så ska du kunna skicka mail via Oderland.

Om någon är inloggad via webbmail och lösenordet byts så blir dem genast utloggade. Därför ska det inte vara ett problem.

Inläggsrubrik: Re: Försvunnen epost?
InläggPostat: 2 februari 2010, 16:00 

Outlook/Windows Mail skräppost filter kan även vara ganska hårda vid inkommande post. Sen är ju internetoperatörernas smtp för utgående mail riktigt sega ibland, minns ett byte från netatonce med 6h fördröjning per mail till oderland med 1-5 min fördröjning som värst.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ]